Iets ten zuiden van Zaltbommel ligt windpark Bommelerwaard-A2: een project met drie windturbines. Eén turbine is eigendom van een lokale energiecoöperatie, twee turbines zijn eigendom van lokale (agrarische) ondernemingen. Bij dit windpark is een Gesloten Distributie Systeem (GDS) aangelegd. Dit kun je zien als een klein particulier elektriciteitsnet. Binnen dit GDS wordt een batterij ontwikkeld van 10 MW en 20MWh. Deze batterij, de Bommelerbuffer, zal opladen met stroom die wordt opgewekt vanuit het windpark. De batterij gebruikt deze stroom om te ondersteunen met het in balans houden van het stroomnetwerk. Ook gaat de batterij op goedkope-stroom-momenten, wanneer er (te) veel groene stroomaanbod is, worden opgeladen. Als stroom schaars is, zet de batterij een tandje bij en ontlaadt op het stroomnet. Dit gebeurt tegen relatief hoge stroomprijzen.
Bommelerbuffer heeft bij netbeheerder Liander aangegeven dat de batterij graag wil bijdragen aan congestieverzachting. Dit betekent dat de batterij Liander gaat helpen met het oplossen van lokale congestie. Is er bijvoorbeeld te weinig stroom op een bepaald moment? Dan zal de batterij op vraag van Liander extra stroom gaan leveren om de congestie te verminderen.
Ontzorgen in de hele ontwikkeling
Na een constructieve samenwerking voor de realisatie van windpark Bommelerwaard-A2 is Windunie door de initiatiefnemers gevraagd om de Bommelerbuffer te realiseren. Een team van Windunie-specialisten ontzorgt in alle fases van het proces. Plan, vergunningsaanvraag, tenderuitvraag voor de batterij, de aansturing hiervan en het ophalen van projectfinanciering: alle werkzaamheden worden door Windunie-medewerkers gedaan. De opdrachtgever profiteert van een aanspreekpunt voor het hele project én een efficiënte organisatie van het project.
Windunie expertise
- Vergunningsaanvraag
- Tender van de EPC & O&M (batterijleverancier en onderhoudscontract)
- Tenderen aansturingscontract (de partij die gaat handelen met de batterij)
- Ophalen van projectfinanciering
- Planontwikkeling en projectmanagement
- Netinpassing: GDS en afstemming met de netbeheerder
Feiten en cijfers
Financial close is gepland voor medio 2025. De bouw duurt waarschijnlijk 18 maanden, waarmee de batterij begin 2027 operationeel zal zijn.